Піддубна Анна
розслідування
02.04.10
За даними центру випробувань продукції «Укрметртестстандарт», близько 20% продуктів, що продаються в нашій країні, більшою чи меншою мірою містять генетично модифіковані організми. Деякі фахівці стверджують, що на вітчізняному ринку як мінімум 40% продуктів харчування містять ГМО. Найчастіше це вироби з модифікованим білком і соєю. А саме м'ясні, ковбасні, молочні, кондитерські вироби, печиво, пельмені, овочі та фрукти, їжа швидкого приготування, морозиво, шоколад, соуси, кава і чай.
Постановою КМУ від 13.05.2009 № 468 з 1 липня 2009 року запроваджено обов'язкове маркування харчових продуктів, яка зобов'язує виробників харчових продуктів відображати на етикетці всю інформацію про вміст в продукті ГМО-огранізму. 1 липня були внесені поправки до постанови Кабміну № 468. В ньому зазначено, що рівень допустимого вмісту ГМО підвищено з 0,1% до 0,9%. Саме така норма прийнята в Європі. За словами першого віце-президента Всеукраїнської екологічної ліги Тетяни Тимочко вважається, що такий відсоток може бути «ненавмисним забрудненням» і безпечний для людини. Якщо ж у продукті відсутні ГМО або їх вміст менший, зазначеного рівня, може бути використанне маркування "без ГМО", однак така інформація підлягає перевірці Держспоживстандартом. Відповідно до постанови, якщо харчові продукти, з вмістом ГМО або виготовлені з їхнім використанням введені в обіг в Україні без маркування, вони підлягають негайному вилученню. Втім, це правило не поширюється на тютюн і тютюнові вироби, а також харчові продукти, вироблені для власного споживання. Крім того, згідно з постановою Кабміну слова «Містить ГМО» повинні бути написані таким же шрифтом і кеглем, що й назва продукту. Якщо ж продукт не містить ГМО, то виробник може і не зазначаті дану інформацію Наявність ГМО має відзначатися і на ціні, тобто такі товари мають бути дещо дешевше, крім цього вони повинні стояти на окремих поличках.
Чи виконують виробника ці приписи закону ми вирішили перевірити власноруч.
Побувавши в декількох столичних супермаркетах, вияснилось, що на ряді товарів, таких як: консерви ТМ «Оніс», «Кам'янець», «Оскар» «Хіт» були просто наклеєні співробітниками магазину плане «без ГМО», тобто дане маркування не відповідає нормам прийнятого закону. У чому причина подібного свавілля з боку мереж роздрібних продажів, нам спробували пояснити за телефоном гарячої лінії однієї з них: «Справа у тому, що консерви мають доволі тривалий термін придатності. На час виготовлення продукції багато виробників ще не встигли змінити упаковку з моменту набрання чинності відповідного закону про маркування харчової продукції. Тому ми змушені проставляти наклейки самостійно за дорученням виробників ».
Безліч товарів таких як, молоко ТМ «Повна чаша», «Солов'яночка», варена ковбаса ТМ «Глобино», «Алан», шоколад-взагалі не мають ніяких відміток про наявність чи відсутність ГМО у своєму складі. Згідно з законом, якщо при проведенні експертизи ГМО не було виявлено, виробник не зобов'язаний маркувати товар.
Крім того відсутні окремі полички для продуктів, що містять генетично модифіковані організми. Та і самих товарів з позначкою «містить ГМО» ми не знайшли. Тож незрозуміло чи продукція не позначена через те що містіть ГМО, чи, навпаки, через те, що ні.
ГМО - це питання вибору. Людина може вірити у нешкідливість ГМ-продуктів, але завжди повинна мати вибір.
Постановою КМУ від 13.05.2009 № 468 з 1 липня 2009 року запроваджено обов'язкове маркування харчових продуктів, яка зобов'язує виробників харчових продуктів відображати на етикетці всю інформацію про вміст в продукті ГМО-огранізму. 1 липня були внесені поправки до постанови Кабміну № 468. В ньому зазначено, що рівень допустимого вмісту ГМО підвищено з 0,1% до 0,9%. Саме така норма прийнята в Європі. За словами першого віце-президента Всеукраїнської екологічної ліги Тетяни Тимочко вважається, що такий відсоток може бути «ненавмисним забрудненням» і безпечний для людини. Якщо ж у продукті відсутні ГМО або їх вміст менший, зазначеного рівня, може бути використанне маркування "без ГМО", однак така інформація підлягає перевірці Держспоживстандартом. Відповідно до постанови, якщо харчові продукти, з вмістом ГМО або виготовлені з їхнім використанням введені в обіг в Україні без маркування, вони підлягають негайному вилученню. Втім, це правило не поширюється на тютюн і тютюнові вироби, а також харчові продукти, вироблені для власного споживання. Крім того, згідно з постановою Кабміну слова «Містить ГМО» повинні бути написані таким же шрифтом і кеглем, що й назва продукту. Якщо ж продукт не містить ГМО, то виробник може і не зазначаті дану інформацію Наявність ГМО має відзначатися і на ціні, тобто такі товари мають бути дещо дешевше, крім цього вони повинні стояти на окремих поличках.
Чи виконують виробника ці приписи закону ми вирішили перевірити власноруч.
Побувавши в декількох столичних супермаркетах, вияснилось, що на ряді товарів, таких як: консерви ТМ «Оніс», «Кам'янець», «Оскар» «Хіт» були просто наклеєні співробітниками магазину плане «без ГМО», тобто дане маркування не відповідає нормам прийнятого закону. У чому причина подібного свавілля з боку мереж роздрібних продажів, нам спробували пояснити за телефоном гарячої лінії однієї з них: «Справа у тому, що консерви мають доволі тривалий термін придатності. На час виготовлення продукції багато виробників ще не встигли змінити упаковку з моменту набрання чинності відповідного закону про маркування харчової продукції. Тому ми змушені проставляти наклейки самостійно за дорученням виробників ».
Безліч товарів таких як, молоко ТМ «Повна чаша», «Солов'яночка», варена ковбаса ТМ «Глобино», «Алан», шоколад-взагалі не мають ніяких відміток про наявність чи відсутність ГМО у своєму складі. Згідно з законом, якщо при проведенні експертизи ГМО не було виявлено, виробник не зобов'язаний маркувати товар.
Крім того відсутні окремі полички для продуктів, що містять генетично модифіковані організми. Та і самих товарів з позначкою «містить ГМО» ми не знайшли. Тож незрозуміло чи продукція не позначена через те що містіть ГМО, чи, навпаки, через те, що ні.
ГМО - це питання вибору. Людина може вірити у нешкідливість ГМ-продуктів, але завжди повинна мати вибір.
2 коментарі:
https://twitter.com/dybochek
ЦА-всі, хто здійснюють покупки.
питання ГМО-дуже акутальне в наш час, тому, що якість продукції, що є в Україні і так "залишається бажати кращого", люди мають знати, чим їх годують
щодло мови:
не варто перевантажувати читача такими конструкціями, як "Постановою КМУ від 13.05.2009 № 468 з 1 липня 2009 року запроваджено...", адже можна сказати простіше: "у червні 2005 Кабмін запровадив..."
треба враховувавти нашу цільову аудиторію, і, відповідно до цього, вибирати стиль подачі.
відчутно, що людина розбираєаться у темі, багато читала, тобто необхідний бекграунд є. але, на мою думку, не вистачило практичного матеріалу - спілкування з самими виробниками: як вони ставляться до необхідності маркування...
+ треба думку якогось експерта про те ,чим взагалі шкідливі/нешкідливі ГМО і що це таке
Дописати коментар